Sebevědomí je sexy.

Vědomí sebe, své vlastní hodnoty, sebedůvěra aneb důvěra ve své vlastní schopnosti, umění postavit se za sebe a dát se na první místo – tohle všechno je sebevědomí.

A zdravé sebevědomí je základ všeho.

Je to základ zdravého vztahu sám k sobě, základ naplněného partnerského vztahu, základ úspěchů v práci i v podnikání, základ pro naše vztahy s okolím…

Přesto je to tak zoufale nedostatkové zboží u velké části naší společnosti (nejen české).

Většina koučovacích konverzací, které vedu se svými klienty, dříve nebo později sklouzne k tomu, že daný člověk si někde v něčem nevěří.

A k velkému překvapení pak tento člověk zjišťuje, že právě tady je zakopaný pes a právě proto se pořád nemůže dostat k tomu, po čem touží, ať už je to naplněné partnerství nebo profesní úspěch.

Takže zdravé sebevědomí je základ všeho.

Jenomže… Ve spoustě z nás je zakořeněná představa, že být sebevědomý je „špatně“.

Na úspěšné lidi se často reaguje tak, že jsou „namyšlení“, a když má někdo svoji sebehodnotu nasazenou zdravě vysoko (například podnikatel, který své služby/zboží prodává draze), tak se o něm říká, že je arogantní, kdoví co si o sobě myslí, že je kapitalista a další jiné lahůdky. 🙂

Tak kde je tedy pravda?

Pravda o sebevědomí

V kontextu našich zeměpisných šířek je třeba si uvědomit, že zdravé sebevědomí u nás bylo téměř půl století špatně.

Proč? Protože zdravě sebevědomý člověk byl typický rozvraceč systému. Nebál se stát si za svým názorem, nebál se bránit své hodnoty, nenechal se jednoduše zmanipulovat, nechtěl zaklapnout a podřídit se.

Proto se tady po mnoha let dělo cílené vymítání sebevědomí. Protože systém potřeboval nesebevědomé jedince, kteří nebudou mít svůj názor a budou poslušně následovat.

Střih, klapka, dnes tady máme 21. století a spolu s ním právě pozůstalost tohoto dlouhodobého procesu, kdy sice už dneska žádné systémové zašlapávání sebevědomí neprobíhá, přesto nás vychovávali rodiče a učitelé, kteří to ještě zažili na vlastní kůži, případně to úspěšně zkopírovali po svých rodičích a učitelkách a tento způsob přemýšlení nám nepřímo předali.

Jak se to projevuje?

Právě onou podprahovou nedůvěrou a vymezováním se vůči sebevědomým lidem.

Jak vypadá sebevědomí

No a ono se vlastně co divit. Jeden z nejzákladnějších pocitů v historii lidstva je zášť. Zášť vůči těm krásným, zášť vůči těm u moci, zášť vůči těm šťastným, zášť vůči těm úspěšným…

A proto z tohoto pohledu je zášť vůči sebevědomým lidem skoro až přirozeným jevem.

Jak to? Protože sebevědomí lidé jsou právě ti, které jsou úspěšní.

Ať už jsou úspěšní v tom, že se mají zdravě rádi, a proto netrpí žádnými zbytečnými mindráky nebo bloky a vůči komentářům/posměškům či slovním útokům okolí jsou neteční…protože znají svou vlastní hodnotu, která je pro ně neotřesitelná. Z té čerpají svoji sílu a spokojenost a komentáře okolního světa jsou jim kdesi.

A tím své okolí dráždí. Protože jsou prostě v pohodě a šťastní sami se sebou.

Anebo jsou úspěšní v tom, že mají zdravé naplněné vztahy založené na vzájemném respektu a důvěře. A to, že se mají zdravě rádi a umí se zdravě dávat na první místo, jim pak přirozeně zrcadlí jejich partneři.

Takoví lidé proto mají partnery, kteří je mají zdravě rádi, bez potřeby manipulovat, ovládat nebo kontrolovat. A co je neméně důležité, tito partneři je přirozeně také dávají na první místo.

Anebo jsou úspěšní v podnikání, protože si umí stát za cenou svých služeb nebo produktů, bez zbytečné potřeby je podhodnocovat. A světe div se, i s vysokými cenami jsou úspěšní a mají plná portfolia klientů.

Jak to? Protože si zdravě věří a vědí, jakou hodnotu nabízejí. A to je právě to, co přitahuje jejich klienty. Vysoká přidaná hodnota, vysoká sebehodnota, kterou lidí z těchto produktů nebo služeb cítí, a proto to chtějí.

Zeptejte se uživatelů iPhonů, Mercedesů, nebo drahých wellness pobytů, proč si nekoupí něco levnějšího…

Protože v tom levnějším už nevnímají tu hodnotu. Tu „sebe-hodnotu“, kterou jim daný VIP produkt nebo služba zrcadlí a které jim ukazují, že stejnou hodnotu mají i oni.

Kudy k sebevědomí

Není náhodou, že nás podprahově vždycky přitahovali úspěšní lidé. Ať už to jsou úspěšní sportovci, kteří si věří, že mají na to vyhrát.

Nebo úspěšní herci/zpěváci, kteří věřili sobě a svému snu natolik, že se jim to povedlo.

Nebo úspěšní podnikatelé, kteří sobě a svému nápadu věří neochvějně natolik, že se jim zhmotňuje pod rukama.

Podvědomě nás totiž nepřitahuje jejich úspěch. Ale přitahuje nás jejich sebevědomí, které je k onomu úspěchu dovedlo.

A my tím, že je sledujeme, čteme o nich, chodíme na jejich koncerty a představení, tak se tím podvědomě chceme přiblížit jejich úrovni sebevědomí. Protože to jejich sebevědomí je sexy. A protože je to přesně to něco, co potřebujeme i pro své úspěchy.

Proto není náhoda, že Freddie Mercury tolik let po smrti stále přitahuje tolik milionů lidí po celém světě. Protože jeho sebevědomí bylo neuvěřitelně sexy.

Proto není náhoda, že Bill Gates nebo Steve Jobs jsou inspirací pro miliony podnikatelů. Protože jejich důvěra v sebe a jejich nápad je neuvěřitelně sexy.

Proto není náhoda, že Ronaldo, Messi nebo Federer mají miliony fanoušků a followerů. Protože jejich víra v sebe samotné a svůj sen jsou neochvějné. A to je sexy.

Proto nebojte se svého sebevědomí.

Potřebujete jej totiž pro svůj úspěch, ať už na jakékoli úrovni a v čemkoliv.

PS: A kdybyste s tím chtěli pomoct, můžete se mi ozvat třeba tady.

Kristina Škrabalová
Jsem life coach, bývalá právnička a himálajská horolezkyně, která ví, kolik úsilí stojí za zdoláváním životních překážek i kolik radosti je pak spojeno s jejich překonáním. A proto chci lidem ukázat, že z každé louže se dá vyplavat a z každé propasti se dá vylézt. Jen to chce uvěřit tomu a nevzdat to. Autorka knihy Příběhy životních patálii Více se o mě můžete dočíst zde: >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů