Airb’n’b. V dnešní době naprosto standardní platforma pro vyhledávání ubytování. Značka, kvůli které ve spoustě zemí světa mění zákony.
Kdo za tím ale stojí? A jaký je příběh této značky? Nastražte uši a nalaďte přijímače, protože tenhle příběh je jeden z nejvíc inspirujících, jaké znám.
Airb’n’b začínal jako nouzové řešení dvou kamarádů, kteří neměli na nájem. Dva mladí kluci Brian Chesky a Joe Gebbia se čerstvě přistěhovali do San Franciska a jelikož nemohli ani jeden sehnat práci, bojovali s tím, jak zaplatí nájem. Ve městě právě v té době probíhala velká konference a všechny hotely byly vyprodané. Brian s Joem tak přišli na geniální nápad, že nabídnou při této příležitosti ubytování u sebe v bytě na nafukovacích matracích a za vydělané peníze zaplatí nájem. Jejich nabídka byla tehdy 80 dolarů za nocleh na nafukovací matraci a snídani k tomu.
Air + Bed and Breakfast – Airb’n’b – (nafukovačka + nocleh se snídaní) byl na světě. Plán skvěle zafungoval a kluci u sebe hostili první tři nocležníky. A řekli si, že by tohle mohlo fungovat ve větším měřítku.
V Denveru se krátce na to měl konat velký volební sjezd demokratické strany a hotely byly opět plné dlouho dopředu. Kluci se chopili příležitosti, vydali se do Denveru, obcházeli místní obyvatele se svou nabídkou a nakonec se jim podařilo vytvoří síť, díky které tehdy ubytovali něco přes 600 návštěvníků sjezdu.
Nicméně tento úspěch byl na dlouhou dobu jediný. Kluci vytvořili web, snažili se rozšířit síť a vytvořit jakýsi online katalog alternativního mimohotelového ubytování… ale bez valného úspěchu. Po roce registrace sítě měli pouhé tři registrované uživatele.
Neměli peníze, tak na určitou dobu dokonce prodávali provolební „Obamovy cereálie“. Získali tak peníze na provoz, ale byla to bída. Víc jak rok se pohybovali na hraně bankrotu a projekt jim vydělával méně než 200 dolarů měsíčně. Snažili se oslovit investory. Ti se jim ale smáli, že údajně něco takového nikdy nebude fungovat ve velkém, že lidé nejsou blázni, aby si k sobě domů pouštěli neznámé cizince.
Kluci to ale nechtěli vzdát. A pak je napadlo, že vlastně fotky nabízených ubytování nejsou nic extra. A že vlastně potenciální zájemce můžou spíše odrazovat. Proto vzali foťák a v New Yorku prošli byt od bytu s tím, že nabízené prostory sami nafotili.
Aktualizovali nabídku své sítě a najednou bum, do pár týdnů měli stovky nových uživatelů. A pak najednou tisíce. Pak přišli na to, že takto mohou nabízet celé domy a byty, nejen místa na přespání. A pak byly uživatelů najednou desetitisíce.
Najednou měli milion rezervací ročně, pak pět milionů, pak deset…
Dnes disponují nabídkou víc jak dvou milionů ubytovacích nabídek ve více jak 190 zemích světa a 34 000 měst. A hodnota firmy byla nedávno oceněna na 25,5 bilionů dolarů.
25,5 BILIONŮ DOLARŮ.
Co k tomu říct? Že je to „štěstí“?
Příběh Airb’n’b je jedním z nejvíce inspirativních v novodobé historii amerického byznysu. A začali ho kluci, kteří o podnikání nevěděli vůbec nic. Měli ale nápad. A toho se odmítli vzdát, nehledě na to, že se jim většina seriózních podnikatelů a investorů vysmála. A nehledě na to, že svůj projekt několik let dotovali a dělali všechno možné proto, aby přežili.
Začínali v roce 2007. Prvního většího zisku se dočkali až v roce 2011.
A v roce 2014 se kvůli rozmachu jejich značky měnil v USA zákon.
Nevzdali to. Vytrvali. A setsakramentsky se jim to vyplatilo.
Brian Chesky k tomu dnes říká: „Spousta lidí říkalo, že Airb’n’b je ta nejhorší myšlenka, co kdy vznikla. Minimálně já si pamatuju, že všichni tehdy říkali, že je to ten nejblbější nápad vůbec, který nikdy nebude fungovat. A vidíte, fungovalo to.“ :))))
Protože nevzdat se se vždycky vyplácí.
A jak je to s Vámi? Vytrváte?